No. 15
2004/1
Zu allen ZFF Ausgaben ↓

Forschungsprojekte

Subjektive Einschätzung des Lerngewinns von Schülern und Schülerinnen bei der Arbeit mit bilingualen Modulen: Forschungsdesign und ausgewählte qualitative Ergebnisse im Projekt
Abstract:

"Internationalisierung des Sachfachunterrichts durch Bilinguale Module: Modelle – Methodik - Motivation"

 

This paper presents a post-doctoral research project "Internationalisation of Content Matter Subjects through Bilingual Modules: Models, Methodology, Motivation". The project is situated within the context of an in-service research project conducted at secondary schools in Bremen, Germany. The paper gives an outline of the underlying principles with respect to epistemology, theory of research and methodology and criteria for qualitative research will be discussed. Furthermore, an exemplary analysis of the increase of knowledge and competence in Bilingual Modules will be presented.

Seite 109-128, Heft 1/2004, Band 15
Bericht über das DFG-Projekt "Lernprozesse in grammatisch-kommunikativen Lernaufgaben"
Abstract:

Der vollständige Titel des von der Deutschen Forschungsgemeinschaft geförderten Projekts über das hier berichtet werden soll, lautet: "Löse- und Lernprozesse in fremdsprachlichen Lernaufgaben: Die Entwicklung von grammatischem Wissen unter verschiedenen Bedingungen der Steuerung und der Kommunikation". Es wurde unter der Fachbezeichnung "Sprachlehrforschung; Fremd- und Zweitsprachenforschung" im Rahmen eines von Helmut Vollmer (Osnabrück) initiierten und betreuten Paketantrags Ende 2002 bei der DFG beantragt und mit Wirkung zum 1.9.2003 für eine Laufdauer von 2 Jahren (bei möglicher Verlängerung um bis zu 2 weitere Jahre) bewilligt. Das Projekt wird durchgeführt durch Silvia Pesce (Hamburg), die spanische Muttersprachlerin ist, über einen Magister-Abschluss in Sprachlehrforschung und Hispanistik sowie umfangreiche Lehrerfahrung verfügt und mit dem Projekt eine Promotion anstrebt.

Seite 129-141, Heft 1/2004, Band 15
Das Lehramtsportfolio für Fremdsprachenlehrkräfte (LAPF): Auf dem Weg zum "reflective practitioner"
Abstract:

The present discourse about the training of language teachers in German universities aims at combining theoretical knowledge about foreign language teaching and practical skills. There is no doubt that students should become reflective practitioners during their university education, i.e. they must be able to reflect on their own experiences as learners in language classes and, later on, in their teachers training courses. The Portfolio for Language Teachers introduced in this article is a tool that is designed to accompany teachers-in-training from their first semester to their postgraduate studies and far into their professional years, fostering their reflective skills and linking their practical skills to theoretical knowledge. This article explains the purpose of and the requirements for the Portfolio, fitting it into the German university context of teacher education. The article also suggests a research design for the evaluation of such professional portfolios during the first four semesters of teacher training.

Seite 143-157, Heft 1/2004, Band 15