Learning is taken here as one of the most central features of human nature. Thus the fundamental concept of human nature is crucial for a teacher’s behaviour. Behaviorist teaching concepts as well as cognitivist concepts which take language learning as a rule governed information processing activity – both of which are still endemic in classrooms – run counter to recent findings of foreign language acquisition research, to recent cognitive science, to systems theory, to cognitive neurobiology or to anthropological philosophy. All those disciplines stress the importance of learning as a self-determined, constructivist activity of self-organisation where not linear, but circular causation is the characteristic evolutionary principle.
Was schon viele Male gesagt worden ist, kann noch unzählige Male wiedersagen; man darf es nur kein einziges Mal nachsagen; da liegt der Unterschied.
Ludwig Hohl (1984, S. 143)
Sprachunterricht der Eltern an die Kinder; allein man besinne sich, daß das gar nicht der Fall ist. Eltern lehren die Kinder nie Sprache, ohne daß diese nicht immer selbst mit erfänden. Jene machen auf Unterschiede der Sachen, mittelst gewisser Wortzeichen, aufmerksam, und so ersetzen sie ihnen nicht etwa, sondern erleichtern und befördern ihnen nur den Gebrauch der Vernunft durch Sprache.