Aktives Zuhören (mindful listening) gilt als eine der wichtigsten Gesprächstechniken, von denen die Qualität einer Sprachlernberatung in entscheidendem Maße abhängen kann. Von Sprachlernberatenden wird erwartet, dass sie den Aussagen der Ratsuchenden ihre ganze Aufmerksamkeit zuteil werden lassen und sie dabei unterstützen ihren Lernprozess zu kontrollieren, Lernbarrieren zu erkennen und abzubauen. In diesem Artikel wird eine Sprachlernberatungssituation an der Universität Hull vorgestellt, um die Anwendung und das Potenzial des aktiven Zuhörens zu illustrieren. Darüber hinaus werden Vorschläge für ein sytematisches Training dieser Gesprächstechnik unterbreitet sowie weitere Forschungsperspektiven eröffnet.
Aufsätze
L2 reading is a highly complex endeavor in which many resources need to be coordinated skillfully. In this process of meaning construction, L2 readers often rely on their knowledge of individual words occurring in the texts. Yet, in order to achieve deep-level comprehension, not only the textual surface needs to be deciphered, but also its conceptual depths. The present paper therefore suggests the terms 'lexical awareness' and 'conceptual awareness' to highlight the different depths of comprehension connected to individual words and expressions. The constructs have been developed on the basis of an extensive review of the pertinent literature and been tested against a comprehensive video corpus of L2 reader data. The qualitative and quantitative results illustrate the multifaceted and complementary nature of these two constructs and their relevance in the comprehension process. Finally, theoretical and practical implications are discussed and recommendations for future research are provided as well.
Begriffe wie Gamification und Serious Games für computerbasierte Lernanwendungen einerseits, sowie die Einbindung von Unterhaltungsspielen in Wissens- und Kompetenzerwerbsprozesse andererseits stehen exemplarisch für disziplinenübergreifende Ansätze, durch die Nutzung von Spielmechaniken das Lernen zu optimieren. Auch für den Bereich des Computer-Assisted Language Learnings (CALL) ist dies festzustellen. Während die bisherige Forschung sich insbesondere mit theoretischen Aspekten einzelner Anwendungen befasste oder in empirischen Analysen sich den (fremdsprachen-)förderlichen Elementen bezüglich einzelner Kompetenzbereiche widmete, stellen Untersuchungen der Charakteristika der Programme sowie Ansätze zur Evaluierung ein Forschungsdesiderat dar. Der vorliegende Beitrag stellt die Prozesse der Entwicklung und Implementierung eines Test- und Prüfinstruments in den Fokus, das Programme u.a. hinsichtlich ihrer lerntheoretischen Fundierung, ihrer didaktischen Merkmale, der genutzten Spielmechaniken sowie der multimedialen Gestaltung analysiert. Anschließend folgt die Vorstellung und Diskussion zentraler Ergebnissen der Analyse von 50 gegenwärtig erhältlichen Programmen. Der Beitrag schließt mit Betrachtungen zur Weiterentwicklung des Test- und Prüfinstruments sowie Empfehlungen zur Gestaltung zukünftiger Lernprogramme.
The focus on competence-orientation in the Russian language classroom still confronts teachers with new challenges not only when teaching, but also in their evaluation of students’ performances. We report on the results of a needs analysis, the aim of which was to survey the assessment practices of in-service teachers of Russian as a foreign language in Austria, Germany, Switzerland and South Tyrol as well as to discover their needs in terms of assessing student performances in Russian. The analyses of 198 questionnaires show that the needs of Russian teachers differ from those uncovered in previous research in other languages (cf. Vogt 2010, 2011) and are found in other areas of classroom assessment practice. We conclude by presenting a list of recommendations for teacher training of pre-service and in-service teachers of Russian.
German pre-service teachers studying a modern foreign language are increasingly required to study or work abroad during the first phase of their teaching training. These oftentimes intense and transformative stays abroad are frequently followed by a challenging reentry phase. In Germany however, only very little research has been done in this area. With the help of a focus group interview with five teacher students, the results that are based on a qualitative content analysis show that participants faced significant reentry challenges, especially with regard to identity and other cognitive processes. Their time reintegrating into their home environment and continuing their education was often marked by sadness, a sense of loss and practical problems. Despite their desire to reflect on and discuss their reentry experience with others, in their view the university should not provide support measures such as reentry seminars. Possible consequences for teacher training in Germany and future research are discussed.